De senaste åren har snus och nikotinportioner ökat i popularitet, särskilt bland människor som letar efter alternativ till traditionell rökning. Här är det dock viktigt att göra en skillnad: snus innehåller äkta tobak, medan nikotinportioner (benämnt som "snus" i Sverige) är tobaksfria och istället innehåller syntetiskt nikotin.
Marknadsföringen av dessa produkter har också fångat den moderna digitala världen och ökat sin närvaro på sociala medieplattformar. Men vad betyder detta egentligen för varumärken och konsumenter?
Snus- och nikotinportionsvarumärken på sociala medier
Besök vilken social medieplattform som helst och du kommer sannolikt att stöta på inlägg eller annonser från snus- och nikotinportionsvarumärken. De använder dessa plattformar för varumärkesbyggande, produktreklam och kundservice. Speciellt plattformar som Instagram och Facebook har visat sig vara effektiva verktyg för dessa varumärken.
Marknadsföringsstrategier för snus- och nikotinportionsvarumärken på sociala medier
Influencer Marketing: Vissa varumärken använder influencers eller kändisar för att marknadsföra sina produkter. Dessa influencers delar ofta inlägg där de visar upp produkterna och berättar om sina personliga erfarenheter för sina följare.
Tävlingar och giveaways: Många varumärken anordnar även tävlingar och giveaways på sina sociala mediekonton, där användare bjuds in att dela eller kommentera inlägg för en chans att vinna gratis produkter.
Vikten av social media-marknadsföring för snus- och nikotinportionsvarumärken
Vi ser alltmer att social media spelar en avgörande roll i produktreklam. För snus- och nikotinportionsvarumärken är social media särskilt viktigt i Sverige på grund av strikta regleringar och begränsade traditionella reklamalternativ.
Genom sociala medier kan varumärken kommunicera direkt med sin målgrupp, vinna nya kunder och bygga starka relationer.
Fallstudier
Flera fallstudier visar framgången för snus- och nikotinportionsvarumärken på sociala medieplattformar. En studie på ncbi.nlm.nih.gov har till exempel undersökt reklamstrategier för nikotinportionsföretag på Instagram och funnit att dessa är mycket effektiva.
Varför är försäljning av snus förbjudet i vissa länder?
Trots att snus säljs i vissa länder är det förbjudet i exempelvis EU på grund av EU:s tobaksdirektiv. Det är viktigt att påpeka att detta förbud gäller traditionellt snus som innehåller tobak. Nikotinportioner däremot, som innehåller syntetiskt nikotin och ofta kallas snus i Sverige, är helt lagliga.
Vad är skillnaden mellan snus och nikotinportioner?
Som nämnts tidigare innehåller traditionellt snus tobak. Nikotinportioner, som ofta benämns som snus, innehåller syntetiskt nikotin och ingen tobak. Därför är det lagligt att beställa och använda dem i Sverige.
Vad är poängen med snus?
Snus, både traditionellt och nikotinportioner, används ofta av människor som letar efter alternativ till rökning. Nikotin ger en känsla av välbefinnande och är känt för att frigöra adrenalin vid konsumtion, vilket gör att snus ofta används som humörstabilisator och stimulantia.
Är snus värre än rökning?
Det finns många studier som jämför hälsoriskerna mellan snus och rökning. Enligt en studie publicerad på ncbi.nlm.nih.gov är rökning i över 55% av alla undersökta fall mer skadligt än att använda snus. Dock är det viktigt att beakta individuella skillnader vid jämförelse av riskerna mellan de två produkterna.
Slutliga tankar
I den digitala tidsåldern har sociala medieplattformar blivit kraftfulla verktyg för varumärken inom snus- och nikotinportionsmarknaden. Med tanke på de strikta reglerna kring snus i Sverige kommer vikten av onlineplattformar för försäljning och marknadsföring av dessa produkter sannolikt att öka i framtiden.
Det återstår att se hur denna bransch kommer att utvecklas, men en sak är säker – närvaron av snus- och nikotinportionsvarumärken på sociala medier kommer att fortsätta växa inom överskådlig framtid.